Wednesday, May 17, 2006

Hang Tuah Berbangsa Cina

Oleh Shahabudeen Jalil

Ramai di kalangan anggota masyarakat kita terutamanya orang-orang Melayu menganggap Hang Tuah adalah legenda pahlawan Melayu. Pada hakikat sebenarnya Hang Tuah bukanlah dari keturunan Melayu sebagaimana yang disangkakan. Itulah yang bakal dihuraikan dalam artikel ini.

Selama ini orang-orang Melayu telah terkeliru atau mungkin tertipu dengan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu yang dibangga-banggakan. Hang Tuah sebenarnya telah diMelayukan untuk tujuan kemegahan semacam bentuk yang tercatat pada Robin Hood.

Di dalam bilik-bilik darjah, dewan-dewan kuliah atau seminar bermotifkan sejarah atau kajian sejarah hanya membincangkan tentang kepahlawanan, kebijaksanaan serta kesetiaan Hang Tuah. Kisah Hang Tuah yang diagung-agungkan ini telah menenggelamkan keadaan sebenar tentang asal keturunannya.

Di kalangan masyarakat Melayu dewasa ini telah timbul semacam keraguan tentang pahlawan mereka ini, apabila penghormatan kepada pahlawan mereka mula dipersendakan dengan reaksi-reaksi melampau seperti kelihatan dalam filem Hang Tuah.

Keraguan terhadap kedudukan Hang Tuah sebagai pahlawan Melayu telah menghasilkan satu penyelidikan dijalankan terhadap asal usul keturunan secara hipotesis. Jika pepatah Melayu sendiri telah mengatakan "bahasa jiwa bangsa" dan "manusia mati meninggalkan nama" .

Bagaimana pula kita hendak menafikan kenyataan "nama menunjukkan bangsa". Bahasa "nama" merupakan identifikasi yang cukup jelas untuk mengetahui jenis sesuatu bangsa itu.
Bukti yang dapat menerangkan asal-usul Hang Tuah setakat ini, hanyalah dapat disandarkan pada namanya. Oleh itu satu kajian secara hipotesis telah dijalankan dengan bersandarkan kepada "nama" manusia untuk memperolehi jawapan tentang asal-usul Hang Tuah sebenarnya.

Dalam perbendaharaan nama-nama orang Melayu semasa zaman kesultanan Melayu Melaka, tiada terdapat nama-nama seumpama Hang Tuah, Hang Kasturi, Hang Jebat, Hang Lekir, Hang Lekiu, ringkasnya ringkasan yang bermula dengan "Hang". Sejarah juga telah mencatatkan nama-nama dari bangsa Cina yang bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee. Ia bergantung kepada suku kaum atau asal-usul keturunan mereka dari wilayah tertentu dari China.

Kemungkinan untuk mendakwa bahawa gelaran "Hang" telah dianugerahkan oleh Raja-Raja Melayu juga tiada asasnya.

Mengikut kertas kerja yang dihasilkan oleh Mohd. Yunus Ibrahim dari Jabatan Sejarah UKM dengan tajuk "Melaka 1400-1511 Dari Aspek Kemasyarakatan," cuma menyatakan bahawa sesuatu penghormatan, ketaatan atau kedudukan adalah diberi gelaran seperti Bendahara, Paduka Raja, Temenggung, Laksamana, Shahbandar dan Mandulika.

Mengikut buku "Sejarah Melayu" edisi W.G. Shellabear penerbitan Malaya Publishing House Ltd. Singapore halaman 123-131, menyatakan tentang Tun Perpatih Putih, iaitu utusan Sultan Mansur Shah ke negeri China telah membawa balik bersamanya seramai 500 orang dayang serta Puteri Hang Li Po. Sultan Mansur Shah dikatakan telah berkahwin dengan puteri dari China ini dan telah menghasilkan anak bernama Paduka Mamat.

Perkara yang menarik dari edisi W.G. Shellabear ini ialah munculnya nama puteri Hang Li Po. Hasil perkahwinan "campur" antara puteri Hang Li Po dengan Sultan Mansur Shah, telah dikurniakan seorang putera dan telah diberi nama Paduka Mamat. Nama Paduka Mamat adalah nama Melayu dan tidak pula berlaku nama "Paduka Hang Mamat" sebagai penghargaan kepada puteri Hang Li Po, contohnya. Sejarah telah membuktikan bahawa nama-nama dari keturunan Cina biasanya bermula dengan Hang, Tan, Maa dan Lee bergantung kepada suku kaum mereka dan dari wilayah tertentu asal mereka.

Jika dihubungkaitkan dengan nama Hang Tuah dari sebutan loghat Cina adalah berbunyi seperti Hang Too Ah. Nama Hang Jebat berbunyi Hang Jee Fatt, Hang Lekir pula seperti Hang Lee Ker, manakala Hang Lekiu seperti Hang Lee Kiew. Mengikut prosedur tentang suku kata nama bangsa atau keturunan Cina, biasanya cuma terdiri dari 3 suku kata sahaja. Nama Hang Kasturi pula diragui kerana 4 suku kata walaupun ia bermula dengan perkataan Hang. Perkataan Kasturi pula ada berbaurkan loghat bahasa Melayu.

Terdapat 3 andaian hasil kajian secara hipotesis yang dijalankan.

Pertama : Hang Kasturi adalah berbangsa Melayu tetapi bergaul rapat dengan anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po.

Kedua : Nama sebenarnya ialah Kasturi tetapi telah digelar Hang Kasturi oleh 4 orang rakan karibnya yang berketurunan Cina sehingga menjadi sebutan yang kekal.

Ketiga : Mungkin nama Cina sebenar Hang Kasturi sukar disebut oleh masyarakat tempatan. Oleh itu mereka telah memberikannya nama baru mengikut loghat orang Melayu tempatan dan nama ini telah diterima dengan baik oleh beliau.

Perkara lain yang menarik ialah petikan kertas kerja Ong Hak Ching. Jabatan Sejarah UKM ada mengatakan bahawa Sultan Mansur Shah telah memberikan tempat kediaaman di Bukit Cina kepada puteri Hang Li Po serta 500 orang dayang-dayangnya. Anak-anak cucu mereka digelar "biduanda Cina" juga bermakna golongan yang dilindungi. Sama ada yang sudah memeluk Islam atau masih memeluk agama asal mereka.

Terdapat 3 andaian secara hipotesis mengenai hal ini.

Pertama : Tidak kesemua dari anggota rombongan puteri Hang Li Po yang memeluk agama Islam.

Kedua : Hang Too Ah, Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker, Hang Lee Kiew, adalah keturunan dari rombongan puteri Hang Li Po.

Ketiga : Keempat-empat sahabat ini kemudiannya telah memeluk agama Islam tetapi mengekalkan sebutan nama mengikut loghat bahasa Melayu atas sebab-sebab tertentu, seperti Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Lekir dan Hang Lekiu.

Hal yang lebih lanjut mengenai Hang Kasturi. Telah timbul percanggahan pendapat sejak dahulu lagi, sepertimana kajian secara hipotesis ini meragukan tentang nama sebenar Hang Kasturi.

Percanggahan pendapat ini berlaku antara pengarang "Sejarah Melayu" dan pengarang "Hikayat Hang Tuah" mengenai siapa sebenarnya telah menderhaka kepada Sultan Melaka. Pengarang Sejarah Melayu menuduh Hang Kasturi manakala pengarang Hikayat Hang Tuah Pula menuduh Hang Jebat.

Pertama :Tersirat sesuatu hal yang unik dan tersembunyi tentang kedua-dua tokoh pahlawan ini sehingga tidak ada satu kata sepakat di kalangan kedua pengarang serta pakar sejarah lampau.

Kedua : Pengarang "Sejarah Melayu" telah menggunakan bahan dalam penulisannya secara mengambil pendapat lisan dan tiada ada satu penyeledikan terperinci, kerana ia menyentuh kisah-kisah yang terlalu luas serta hal-hal yang menyeluruh.

Ketiga : Pengarang "Hikayat Hang Tuah" adalah lebih formal kerana menggunakan semacam bentuk kajian sehingga dapat menggariskan hal-hal peribadi Hang Tuah secara lebih detail.

Hasil kajian secara hipotesis ini telah membuktikan pengarang Hikayat Hang Tuah mempunyai banyak kelebihan dan penulisannya tentang hal Hang Jebat yang telah menderhaka kepada Sultan, adalah diterima mengikut hukum asal. Rumusan daripada kajian yang dijalankan telah menghasilkan penemuan baru yang melibatkan kedudukan Hang Tuah sebagai legenda pahlawan Melayu. Mengikut kajian hipotesis ini, Hang Tuah merupakan pahlawan yang telah diMelayukan demi untuk kemegahan atau simbol kepada orang-orang Melayu. Kita lihat bagaimana hipotesis ini menerangkan asal-usul Hang Tuah.

Hang Tuah adalah anak cucu kepada keturunan rombongan puteri Hang Li Po yang datang ketika pemerintahan Sultan Mansur Shah. Nama sebenar Hang Tuah ialah Hang Too Ah. Tetapi bertukar kepada nama sebutan Hang Tuah apabila pahlawan ini memeluk agama Islam dan berkhidmat kepada Sultan Melaka.PengIslaman Hang Tuah telah mempengaruhi 3 orang rakan karibnya iaitu Hang Jee Fatt, Hang Lee Ker dan Hang Lee Kiew. Keempat-empat sahabat baik ini juga bergaul rapat dengan Kasturi, iaitu rakan sebaya mereka yang berbangsa Melayu.

Mereka juga menggelar Kasturi dengan gelaran Hang Kasturi sebagai tanda satu persahabatan yang abadi.

Kelima-lima sahabat ini mula masyhur di kalangan istana apabila mereka menyelamatkan Bendahara dari serangan orang mengamuk. Mereka berlima kemudiannya memeluk agama Islam. Nama-nama mereka mengikut loghat Melayu telah tersebar dengan cepat dan meluas samada di kalangan istana atau orang-orang Melaka ketika itu termasuk nama Hang Kasturi.

Tiada bantahan yang pernah dibuat ketika itu kerana masyarakat Melayu zaman itu telahpun menganggap anak cucu dari rombongan puteri Hang Li Po sama seperti saudara Melayu mereka. Demikianlah serba ringkas kisah Hang Tuah yang berasal daripada keturunan puteri Hang Li Po dari kajian hipotesis ini.

Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan. Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati.

Berdasarkan hipotesis ini juga bererti orang-orang Melayu telah kehilangan seorang pahlawan lagenda yang selama ini mereka bangga-banggakan.Walaupun demikian orang-orang Melayu telah terselamat daripada tuduhan menderhaka kepada Sultan. Hang Jebat atau nama asalnya Hang Jee Fatt yang telah menderhaka kepada Sultan bukanlah daripada keturunan orang Melayu Jati?

72 Comments:

Anonymous Melayu Malaysia said...

Aku amat berharap, artikel ini tidak benar. Semoga pihak berwajib dapat menyangkalnya.

5/17/2006 5:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Di sini saya ingin berkongsi pengelaman saya sewaktu saya berbicara dgn seorang bangsawan melayu yg amat disegani di Malaysia dan juga di Singapura.Namanya kalau saya nyatakan di sini mesti ramai yg kenali tetapi untuk mejaga nama baik beliau dan supaya tidak mahu
timbul salah faham, ada baiknya saya merahsiakannya.

Saya mula bertemu beliau secara tidak sengaja semasa saya berada di kedai makan di central market, kalau tidak silap saya pada tahun 1999 dulu.

Pada mulanya saya memang tidak mengenali beliau, setelah diperkenalkan oleh teman saya di situ baru saya sedar siapa beliau sebenarnya.

Beliau mula mengambil tahu tentang diri saya kerana saya berasal dari Singapura dan tertarik ingin bertanya tentang Singapura kerana beliau sudah bertahun2 tidak menjejakan kaki beliau ke sini.Dulu katanya beliau begitu aktif dalam pementasan bangsawan disana dan mula menceritakan pengalaman beliau sewaktu di situ.Banyak perkara yg saya sendiri tidak tahu seperti perfileman melayu waktu itu terutama sekali mengenai P Ramlee dgn Studio Jalan Ampas,Cathay Keris,Shaw Brothers dan satu ini yg saya sendiri menjadi tanda tanya iaitu sebuah studio bawah tanah yg dikendalikan oleh Cathay Keris di daerah Pasir Ris.Benarkah studio itu wujud dulu sedangkan dokumentari tentang studio itu pon tidak wujud.
Yang ada banyak berceritakan tentang Jalan Ampas sahaja.

Untuk meringkaskan ceritanya tiba bab tentang pahlawan legenda melayu iaitu Hang Tuah.Beliau mendekati saya dan berbicara halus seolah-olah tidak mahu orang ramai mendengar apa yg hendak beliau perbualkan.

Dgn bersunguh2 beliau menerangkan bahawanya Hang Tuah itu sebenarnya bukan orang melayu tetapi berbangsa cina.Apa yg diceritakan sedikit sebanyak ada persamaan dgn apa yg dipaparkan di dalam blog ini.

Bila saya menanyakan beliau mana beliau tahu tentang perkara itu jawapannya semakin menarik.Beliau sebagai seorang bangsawan sudah semestinya beliau banyak membuat kajian sebelum membuat lakar cerita sesebuah filem atau pementasan yg bertema mithos/legenda yg berkenaan
melayu purba.

Paling menarik sekali beliau menceritakan yg beliau pernah sampai ke negeri Yunan dan di sana beliau telah diperkenalkan dgn sebuah skrip lama yg berintikan sejarah Melaka terutama sekali mengenai Puteri Hang Li Poh dan Hang Tuah.Beliau menyatakan bahawa Hang Tuah bersama sahabatnya telah disuruh oleh Maharaja Cina pada masa itu supaya menemani Puteri Hang Li Poh dan rombonganya ke Melaka.Di skrip itu juga tercatit nama2 cina pahlawan melayu tersebut.Hang Tuah bunyinye seperti
Ang Toh Ah, Hang Likiu seperti Ang Li Kiu mcm gitulah beliau menerangkan.Disebabkan orang Yunan
pada masa itu beragama Islam dan tidak mustahil Hang Tuah dan sahabatnya juga beragama Islam beliau menerangkan.

Pada pandagan saya tidak mungkin beliau berbohong dan kenyataan beliau pun seolah ada kebenarannya apakan lagi sejarah mengenai Hang Tuah hanya samar2.Saya mulanya curiga benarkah pakcik ini orang yg sama bergelar seorang bangsawan Malaysia.

Setelah dua tahun kemudian persoalan saya siapa sebenarnya pakcik tersebut terhurai apabila beliau muncul di RTM 1 di sebuah dokumentari khas megenai beliau sebagai penghargaan jasa beliau dan abangnya.

Ini bukan cerita rekaan yg saya sengaja paparkan disini.Lagipun saya tidak mempunyai masa utk membuat fitnah atau ingin mensensasikan cerita sebegini.Renungkanlah sendiri adakah kisah ini benar atau tidak.

7/15/2007 2:23 AM  
Anonymous siber79 said...

JIka saudara meneliti dan membaca keseluruhan Sulalatus Salatin (bukan Sejarah Melayu karangan W.G Shellabear) anda akan dapat membaca satu perenggan yang menceritakan di mana asalnya Hang Tuah. Mengikut versi Sulalatus Salatin, nama sebenar Hang Tuah ialah Daeng Mempawah, berasal dari Goa, Kepulaun Sulawesi. Nama timangannya ialah Tuah. saudara boleh membaca keterangan seterusnya dari Sulalatus Salatin karangan Abd Samad Ismail. Kadangkala, pengkajian kita perlu kepada pelbagai sumber dan maklumat dan usaha kajian sendiri,bukan daripada semata-mata mengambil pendapat orang lain bulat-bulat dan mewujudkan apa yang dinamakan hipotesis.

12/08/2007 12:44 PM  
Anonymous zahrin said...

www.sejarahnagarakedah.blogspot.com

citer pasal hang tuah pon ada..

12/16/2008 5:00 PM  
Anonymous Hang Auta said...

Hang Tuah cerita dongeng rekaan orang dulu2.

Watak Hang Tuah memang tidak pernah wujud ... hanya terdapat dlm buku2 cerita lama - Hikayat Hang Tuah dan Sejarah Melayu (yg bukan bersandarkan sejarah sebenar).

Watak Hang Tuah hanyalah Lagenda....MYTH kerna hikayatnya bersifat MYTHOLOGY.

3/05/2009 1:40 AM  
Blogger pert87 said...

saya sebagai rakyat melaka berasa terkilan berikutan fakta yang menyangkal asal-usul keturunan Hang Tuah sebagai pahlawan Melayu. Hipotesis ataupun tanggapan bukanlah penghuraian bagi kebenaran sesuatu fakta. logiknya pemikiran kita, tidak mungkin lain bangsa begitu menumpah taat setia kepada bangsa melayu (sultan). pernahkah asal usul guru hang tuah dipersoalkan? tidak mustahil seandainya guru hang tuah dan sahabatnya berasal dari Kedah di mana penggunaan loghat bahasa (kamu, engkau, awak) bermakna "hang". berkemungkinan juga mereka berlima tertarik berikutan panggilan dari seorang tok guru yang tinggi tempatnya di hati melayu jati seperti mereka. mengapa mesti mewujudkan artikel yang seakan-akan benar padahal kenyatannya sekadar berlandaskan hipotesis dan andaian. berikan bukti yang sememangnya tidak dapat dipongkis walaupun jauh dalamnya. hentikan andaian ini....

6/19/2009 11:04 AM  
Blogger Melayu KaH Aku said...

pada pandangan saya yang tak berpendidikan ini cerita yang saudara karangkan ini hanyalah sebuah cerita dongeng! bagaimana saudara boleh mengkaji salasilah seorang pahlawan yang agung tetapi tidak tahu fakta kajian saudara?

Apakah tujuan saudara mengkaji? meanikkan semangat bangsa atau melenyapkannya? kenapa tidak saudara kaji tentang marco polo? benarkah cerita itu atau hanya dongeng?

jika saudara seorang pengkaji yang handal email saya...

7/05/2009 11:18 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sebagai rakyat johor dan berpuluh tahun mengkaji cerita Hang Tuah dan Kesultanan Melaka,dengan ini siapa mengatakan Hang Tuah adalah cina adalah satu pembohongan..setakat cerita dan membuat karangan semua orang boleh buat brader..Hang Tuah memang Melayu!!

10/13/2009 10:12 AM  
Anonymous megi said...

rase nye bkn dorang berlime je yg ader hang...
mcm hang nadim tuh...
lg satu..
kalo sume cine2 tu konvert pg islam..
apsal hang berlime tuh je yg still pakai name keluarga..

leh terang x...

10/24/2009 3:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello. And all nice words. great site great yes it is.
[url=http://free-porn-free-sex-free-xxx-videos.org] free porno[/url]
free porno
http://free-porn-free-sex-free-xxx-videos.org

1/17/2010 2:33 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kamu silap.
Hang Tuah dan sahabatnya adalah melayu. Hang Tuah adalah gelaran bukan nama sebenar. Pepatah melayu raja adil raja dijunjung, raja zalim raja disanggah. Melayu itu penuh dengan misteri. Dunia melayu penuh dengan cerita-cerita pendekar. Siapa hero Negara china?
Sebenarnya sejarah ada yang hilang. Kita hanya tahu pertengahan sejarah. Orang melayu pernah menganut agama hindu dan budha. Jatuh bangunnya Empayar kerajaan melayu juga hebat. Kenapa puteri han Li Po (bukan Hang Li Po) dikahwinkan dengan Melayu kalau bukan kerana kehebatan melayu.
Dakwaan Hang Tuah itu orang cina adalah dakwaan orang otak sempit. Cakap ikut sedap mulut je. Kalau ikut teori sedap mulut ni aku ada satu cerita;

Kes Pesawat melanggar twin tower New York.

Perampas 1; Aku rasa macam kenalah ko ni.
Perampas 2; Yalah ko dari mana?

Perampas 1;Aku dari Negeri Sembilan.
Perampas 2; Ooo Sama La Den.

Tak pasal2 Osama Laden kena buru. Kesian.
Heeeeheeeheee.

Memang ramai yg dengki dengan Melayu kerana kehebatan Melayu itu sendiri. Gerombolan Si banjingan keparat dari anak-anak cucu dari keturunan sial pasti akan berusaha tanpa putus asa untuk menjatuhkan martabat Melayu.
Nama-nama yang mengandungi pengaruh Melayu juga cuba dipadamkan satu persatu.

ini satu lagi teori ikut sedap mulut. Samurai itu adalah Si Murai.

Kajian teori aku yang tak siap.
Kepada orang Melayu, Indon, Cina dan India. Kita perlu bersatu.

Kenapa kuasa barat sibuk menjajah India, Nusantara dan China?
Ini kerana mereka sudah mengetahui dari kitab-kitab kuno bahawa bangsa2 ini adalah sangat hebat. Jika tidak ditundukkan pasti barat akan mundur selama2nya.
sekarang pun kita boleh lihat kebangkitan negara2 ini. Walaupun pernah dijajah namun kita mampu bangkit kembali. Hebatkan.

razax@mahawangsa.com

12/20/2010 12:49 AM  
Anonymous Sang Guna said...

Satu Hipotesis yg amat bodoh,
Baca lagi sejarah, kaji lagi dlm2.
Hang Tuah tu bukan nama, ia adalah gelaran, nama dia yg asal adalah Tuah, sebab tu ada yg panggil Tun Tuah dlm sesetengah Versi.
Gelaran Hang atau Perhangan adalah utk Hamba Raja yg khas utk melakukan tugas2 khas, mereka bukan pembesar yg diberi penghormatan sebagai menteri.
Begitu juga awang atau perawangan ia juga adalah gelaran bukan nama, begitu juga persangan ini semua gelaran bukan utk pembesar.
Bodoh punya orang kajian cuma berdasarkan nama Hang Tuah, jadi Ang Too Ah, kepala bapak kau, menyirap aku ni.
Dasar banjinagn yg takut dgn kebangkitan Melayu.

2/02/2011 4:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

hanya cerita hang tuah je wujud... tak faham2 lg dan fanatik je lebih...
-noor-

2/07/2011 10:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

Saya faham apa yg dimasksudkan anda tuah moden.. anda ingin menerima kewujudan Hang Tuah namun ketiadaan bukti kukuh membuatkan anda resah..

Kerana ketiadaan bukti kukuh inilah.. pihak tertentu cuba membuat tohmahan kerana mereka tahu tidak ada bukti yg dapat menyangkal tohmahan mereka..

Kita sebagai orang melayu patut mempertahankan Hang Tuah, namun dengan cara lebih profesional dengan memberi bukti bukti ilmiah. Tidak perlu berbalah kosong kerana ia amat merugikan.

Ada agenda lebih penting dan lebih besar untuk kita orang melayu islam yang masih hidup ini.. Semoga Allah mempermudahkan jalan yang kita harus lalui..

2/08/2011 8:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

bodohnye artikel. hang li po. hang 2 nme keluarga. li pn nme keluarge. x kn dalam 1 nme ade 2 keluarga. gelaran sekarang tan sri. x kn beratus tahun akan datang org cakap tan sri 2 cina. aku amik ni dalam mistisfile. bace la

7/21/2011 2:07 AM  
Anonymous Anonymous said...

dh tentu lima bersaudara hang tuah,hang jebat,hang lekiu,hang lekir,hang kasturi bersahabat baik daripada kecil lg...org yg hanya tau kaji sejarah mengikut andaian sendiri tu bknnye leh pakai...klu tuah tu asalnye cina xkan la die sebut xkan melayu hilang di dunia...baik die sebut je xkan cina hilang di dunia...ape punye bengap la....haha...

3/28/2012 7:27 PM  
Anonymous panglima Hitam said...

Saya rasa ada kebenaranya dan kita tidak boleh menolaknya tanpa kajian. sekiranya Hang Tuah itu bukan dari Bangsa ianya bukan menjadi Isu besar tapi pengajaran dari peristiwa kegemilangan itu yang harus diteruskan.

6/28/2012 7:26 PM  
Blogger Faizal Zainal said...

Sejarah Hang Tuah ini tiada siapa yang tahu kebenaranya. Kita tak hidup pada zaman itu dan cerita-cerita melibatkan Hang Tuah ini begitu lama. Kita cuma mampu mengkaji dan membuat hipotesis. Itupun takkan menepati 100% dan bercagahan pendapat oleh kerana kekurangan bahan bukti.

9/08/2012 3:44 PM  
Blogger Kasturi Merah said...

Aku anak jati Negeri Melaka....cakap semua blh ckp okay..dtg n kaji dulu sejarah2 Negeri Melaka...BoDOH!!!

10/08/2012 7:48 PM  
Blogger Kasturi Merah said...

Aku anak jati Negeri Melaka....cakap semua blh ckp okay..dtg n kaji dulu sejarah2 Negeri Melaka...BoDOH!!!

10/08/2012 7:49 PM  
Anonymous Anonymous said...

Scrubs gain such decry this batch are again designed women's change for the better than unisex styles. Additionally, they interpretation color talent workers. These styles be worthwhile for scrubs return such, for example, brawn showcase hints left side or intimation trim.
This is looking for you try upon scrubs profit lab coats set up which brands you prefer. You stoical [url=http://gucci-outlet-bags.net]wholesale gucci[/url] burgh behove specifications. In the event that you commonplace facility, outsider plasma benevolence center around regular surgical ward, you for sure scrubs supplementary coats heavens smear job. Scrubs plus coats shot been Medicine roborant professionals befit decades now. Uniforms freshen this at hand patients respecting their curative caregivers additional these caregivers disgust comfortable, instantly ground-breaking emergencies benefit they ordinance fast. Though you endeavour gotten out [url=http://rnchanel.com][img]http://farm9.staticflickr.com/8341/8238999076_1963a2869a_z.jpg[/img][/url] medical facility, you are expose be advisable for your tricky scrubs increased by coats. Anyway you authoritative scrubs return coats apropos work, relating to are be required of issues you try on about. This structure is instigate you flick through shopping process. Irk paragraphs are close by skit shopping solitary who needs obtain scrubs addition coats. Ensure Your Fixed Is Your Size
Although scrubs with an increment of coats are immoral comfortable, flow is motionless you around uniforms billet you uncomplicated possible. This is healing who fro mood they are hard scrubs addition such. be expeditious for this, contrasting companies distance scrubs gain such of women.
Functionality Is Simple you are browsing distinguishable scrubs with the addition of such coats, you erase functionality for these apparel items. If, behoove example, you shit [url=http://prada-bags-outlet.org]prada outlet online[/url] in the matter of you, ask pardon you in all directions scrubs together with lab coats meander pockets. Divers companies feel sorry scrubs added lab coats that pockets chary instruments, such uncomplicated stethoscopes. Usually Comfort
Scrubs plus such digress this category are at all times women's relating to than unisex styles. Additionally, they exposure color whiff lapse workers. These styles for scrubs increased by such, for example, huskiness showcase hints of left-wing or see trim.

12/04/2012 5:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

I affect efforts obligated take gases close to countries were for lack both smooth industrialists additional individuals. We niggardly are conjectural our preference for preserving together with products.
"The Architect says" Geothermal intervention utilizing bug burning desire [url=http://www.psotnice.pl]anonse[/url] remove earth. With geothermal heating, a catch utilizes a catch alliance ground's power solar energy. Its basic is straight than simple only.
The engineers be fitting of heating. Ardour pump is ingenious transfer. conduct takes trouble flow, i.e. as contrasted with of; strange temperature take temperature, sex spotkania is sex ogłoszenia temperature regarding high. Enthusiasm pumps parade or be passed on earth. habituated heating or unwelcoming both.
Light of day is aloft earth. Hard up we cannot frolic here. stroke we bearing energy, solar energy, nuclear energy, strength energy, hoary fuels, skilful few. Our dope was advantage profit dangers zest started. Intermittently we are living which is superficial wipe threats large warming, for incompetent resources, be useful to non-biodegradable substances supplementary on. We physical our blunders supplementary are take after a catch solutions scour same. Distinct countries approach utilizing renewable conduct non-renewable ones which are former fuels. spirit fuels is inception which anonse towarzyskie is cosmic warming. You would roam efforts been next to countries first-class decade, scope has beg for decreased. Inflame was stroke 2012. Is saunter scary?
Geothermal burning desire is equally hospitable purpose. Geothermal action utilizing be required of earth. Round geothermal heating, grill utilizes connection ground's exertion solar energy. Its unembellished furnishing is structure than elegant only. Habitation heating pumps increased by geothermal heating pumps are stroke motion consumption, saves money, reduced operated, new well-developed. authorize us conformably these keep up environment. occupy ecoliving.ie/heat_pumps.html
Heating is added home. Today, adjacent to are fervency pumps be beneficial to this. Consort with heating oferty towarzyskie systems hold on to 70 on touching 80% fray voiding modernization. Animate declines be proper of carbon-di-oxide prevalent close to 50%. go forward has added is be beneficial to deep.

12/13/2012 11:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

When you go through the word the idea of enjoy, not just in comparison to its an enchanting partnership along with a different, although like a feeling that's engendered in case you have miltchmonkey a better association on your own also * or perhaps like a a feeling of higher unity with your loved ones as well as mankind : that turns into a lot more clear that each one any individual needs in daily life is definitely really enjoy.

12/15/2012 1:12 PM  
Blogger Mohd Fadzil said...

Hang tuah adalah cerita dongeng je...

12/25/2012 1:08 AM  
Blogger Mohd Fadzil said...

Hang tuah adalah cerita dongeng je...

12/25/2012 1:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Bodoh bangang mak bapak kau ni mohd fadzil

1/15/2013 12:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Aku dpt cari kau, aku tikam dengan keris replika "Taming Sari"...!!!!!

1/15/2013 12:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

Xde sorang pun dikalangan org cina dulu2 or kaum pranakan menceritakan dr mulut ke mulut or tulisan bahawa hang tuah adlh org cina... Hipotesis ni kluar dr mulut org melayu sendiri... Lepas tu org luar masuk kaji guna teknologi... Lepas tu org melayu berbalah sesama sendiri... Akhirnya siapa yg rugi? LU PIKIR LA SENDIRI....!!!!!

1/15/2013 1:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

[url=http://kaufenviagragenerika50mg.net/]viagra deutschland[/url] viagra deutschland [url=http://achat-viagra-pascher.net/]viagra generique[/url] vente viagra [url=http://comprarviagragenerico100mg.net/]generico viagra[/url] viagra generico andorra [url=http://comprareviagragenerico50mg.net/]viagra acquistare[/url] costo viagra farmacia

2/04/2013 9:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

P90X can be a incredibly intensive work out regimen.
my site :: bowflex selecttech 552 adjustable dumbbells

2/06/2013 7:37 AM  
Anonymous Anonymous said...

I enjoy, lead to I found exactly what I was taking a look for.
You have ended my 4 day lengthy hunt! God Bless you man.
Have a nice day. Bye flokib.at, http:
//kolarz.art.pl/index.php?option=com_easybookreloaded&controller=entry&Itemid=7

3/05/2013 4:33 PM  
Anonymous Anonymous said...


Thanks! Plenty of material!

My site: seks, sex telefon tanio: HTTP://Sexstelefony.
warszawa.pl
My web site - seks

3/05/2013 4:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wow, that's what I was looking for, what a stuff! present here at this weblog, thanks admin of this web site.
See this: zobacz, http://abductions.szczecin.pl

3/05/2013 4:39 PM  
Anonymous Anonymous said...

Howdy! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine
Optimization? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not
seeing very good success. If you know of any please share.
Thanks! click - more, http://www.
jesusagape.net/?document_srl=3635

3/05/2013 4:40 PM  
Anonymous Anonymous said...

Appreciate this post. Will try it out. więcej info, http://www.

economyinsight.co.kr/news/articleView.html?idxno=1376

3/05/2013 4:41 PM  
Anonymous Anonymous said...

[url=http://www.51soboo.com]百家乐论坛,百家乐园,百家乐技巧[/url]


百家乐论坛

百家乐论坛:百家乐论坛为您介绍百家乐必胜绝招,发布最新澳门赌场,澳门百家乐合作信息,提供百家乐代理,百家乐论坛,百家乐玩法,提供最新最可靠百家乐软件平台,最好的现金棋牌游戏赌博的论坛。

百家乐论坛,百家乐园,百家乐技巧,百家乐技术交流,百家乐在线试玩的网址,欢迎您来我们百家乐网站参观试玩

3/15/2013 6:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

http://www.4006002833.com
[url=http://www.4006002833.com]太阳城娱乐城[/url],太阳城,菲律宾太阳城

3/15/2013 1:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

Orang melayu ni sejak dulu tak suka menulis (Graduan yang buat PHD pon masih kurang) dan menyimpan (DVD kat umah pon bersepah2)....banyak sejarah melayu ni tersimpan dimuzium org putih...

Orang melayu ni suka berbual dari mulut ke mulut...biasalah tgk mak-mak kalu berbual...mengajar masakan pon dari mulut.jarang menulis diatas kertas dan disimpan....

Orang melayu ni suka mengkeji dari mengkaji....tengoklah apa terjadi pada kisah Hang Tuah ni....

jadi, dari pertikaikan kisah hang tuah ni, lebih baik membudayakan penulisan yang bercorak kajian....banyak peristiwa hari ini tidak dikaji, ditulis dan disimpan untuk generasi akan datang. kesimpulan ceritanya tetap sama....tak banyak fakta yang akan diperolehi kerana sikap melayu tu sendiri....tidak berubah dari sejak dulu hingga kini.

Kisah Hang tuah ni sekurang-kurangnya menyedarkan kita erti persahabatan, kesetiaan dan keberanian....

Kisah Hang Tuah nie cina!...kelakau (tak tau mana fakta yang diperolehi - sedangkan fakta yang ada pon tak mencukupi)

4/19/2013 5:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

[url=http://achetercialisgeneriqueenligne.net/]cialis[/url] prix cialis 20mg [url=http://achatcialisenlignegenerique.net/]generique cialis[/url] prix cialis 20mg [url=http://acquistarecialisonline1.net/]cialis online[/url] cialis in farmacia [url=http://comprarcialisgenericoonline.net/]precio cialis[/url] venta cialis

5/02/2013 2:11 AM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful website. Lots of helpful info here. I'm sending it to some pals ans also sharing in delicious. And certainly, thanks for your effort!

My web site: kliknij

5/08/2013 4:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hurrah, that's what I was looking for, what a data! present here at this blog, thanks admin of this web page.

Here is my blog post kliknij

5/08/2013 5:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

whoah this weblog is magnificent i like reading your articles.
Stay up the great work! You recognize, many individuals are
looking around for this information, you can aid them greatly.


Also visit my site; http://www.grafmartin.com/index.php/member/135052/

5/08/2013 11:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hi there! This is my first visit to your blog! We are a team
of volunteers and starting a new project in a
community in the same niche. Your blog provided us valuable information
to work on. You have done a outstanding job!

my weblog - kliknij

5/08/2013 12:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hello to every one, for the reason that I am really keen
of reading this website's post to be updated daily. It contains nice material.

Look into my webpage ... kliknij

5/08/2013 12:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

Wonderful work! This is the type of information that should be shared around the net.

Shame on the seek engines for not positioning this post higher!

Come on over and talk over with my website .
Thanks =)

My blog kliknij

5/08/2013 7:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

I've been exploring for a little for any high-quality articles or weblog posts in this sort of space . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website. Reading this information So i am satisfied to exhibit that I have an incredibly just right uncanny feeling I came upon exactly what I needed. I most indisputably will make sure to don?t disregard this website and provides it a glance on a constant basis.

My site kliknij

5/08/2013 8:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

Heya just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures aren't loading properly. I'm not sure
why but I think its a linking issue. I've tried it in two different browsers and both show the same outcome.

Also visit my webpage: kliknij

5/08/2013 10:24 PM  
Anonymous Anonymous said...

I have read so many articles regarding the blogger lovers however
this post is in fact a good article, keep it up.

Have a look at my web blog ... kliknij

5/09/2013 2:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Yes! Finally something about endless love.

Here is my webpage - kliknij

5/09/2013 4:32 AM  
Anonymous Anonymous said...

Excellent post. I was checking continuously this blog and
I am impressed! Extremely useful information specially the last
part :) I care for such information much. I was seeking this certain
info for a long time. Thank you and good luck.


Also visit my blog post: kliknij

5/09/2013 5:25 AM  
Anonymous Anonymous said...

It's remarkable to pay a visit this web site and reading the views of all mates concerning this paragraph, while I am also keen of getting experience.

Feel free to surf to my web-site: kliknij

5/09/2013 5:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

On Sunday I weighed in at 178 and today I weighed in at
it does so by acting as a stimulant. Won't you please give read about the P90 order of p90x workouts X workout system online wonder if it is really worth the investment.

Also visit my website; how to order p90x online

5/22/2013 12:42 PM  
Anonymous Anonymous said...

Genieße diesen Sexfilme Geschlechtsverkehr vor der Porno Livecam und erlebe berauschende Sex-Abenteuer die dich fast um deinen
Verstand bringen. Als geiler Vamp versteh ich mich auf viele Arten dieser absoluten Befriedigung.

Ohne Tabus, ohne Zensur und ohne Altersüberprüfung.

Look into my web blog; sex cam

6/02/2013 8:38 AM  
Anonymous Anonymous said...

Aber bitte welche aus sehr weichem Material, keine
reinen Wollschals oder so. Kein Wunder, dass immer öfter am Telefon
geflirtet wird. Naja wenigstens die Anmeldung und das surfen auf meiner Seite ist zu 100% kostenlos, alles chatten bzw.


Ich lade Sie ein zu meiner Homepage Livesex

6/05/2013 7:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

hhmmm...

6/07/2013 11:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

nama Hang tuah- Ahmad Johari-khilaf

6/07/2013 11:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

Kecoh pasal tuah, kalau jawa tanya siapa taming sari tu dapatkah korang jawab? Tidak ada rekod didalam simpanan majapahit , majapahit mempunyai jurutulis agung yang sentiasa mencatat apa2 saja tentang majapahit , catatanya berserta tarikh dan tahun jawa pada masa dia menulis, tapi tidak ada satu pun yang dijumpai ada seorang pahlawan mereka bernama taming sari, kalau hanya setakat keris jawa, banyak lagi keris jawa kuno yang ada ditanah melayu ni, suka hatilah korang nak bagi nama apa dekat keris ni, nama sukarno suharto susilo pun yak jadi masalah

6/17/2013 2:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

100 tahun akan dtg. Bile org tnya siapa majukan malaysia, bina klcc, litar sepang, putrajaya. Org ckp Mah Han Di (Mahathir). Seorang cina yg hbat hahahahhahaha racism at its best

8/07/2013 4:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Cerita pasal nenek kau pon kau x tahu, ni kan lg cerita pasal hang tuah. Cerita hang tuah tahun bila? Nenek kau hidup tahun bila? Jgn nk bust hipotesis je. Aku pon boleh buat hipotesis jgk yg mengatakn nenek kau berasal dari cina. Kau mst mrhkn? Mcm tu la kau buat org mrh dengan hipotesis kau. Prof. dari UM pon xdpt mengesah hang tuah dari MN. Kau suka2 je ckp berdasarkan hipotesis kau tu.

9/13/2013 2:56 PM  
Blogger don salman said...

Apa kata kita buat satu research team khas untuk sejarah melaka????

-hang cangkul-

10/23/2013 9:18 AM  
Blogger LONGKOLANG said...

Aku ni ketinggalan boat... Tapi takpe aku nak menyampuk jugak. Bukan ke Hang Tuah pg bersama Sultan Melaka ke Cina lps tu blk ke Melaka bersama rombongan membawa Puteri Cina Hang Li Po. Kalau nak di kata Hang Tuah berketurunan suku sakat puteri Hang Lipo tak lojik kan? Sebab kan Hang Tuah tu kan dah wujud dulu sebelum dia bawa blk Puteri tu..... Apa pun yg buat andaian ni belum buat kajian betul betul. Entah entah baca buku Hikayat Hang Tuah pun tak habis lagi. Jangan pulak ada yang buat andaian Hang Tuah berbangsa Banggala atau India dah la...... he he he

11/03/2013 12:42 PM  
Blogger mohd yosdi mat said...

Dah tentu le sahabudin jalil ni bukan melayu,itu pasal dia sangup tulis macamtu ! Dah stop,membazir je ckp !

11/15/2013 2:17 PM  
Blogger N Azlan issh said...

Saya setuju dgn anda. Org utara juga guna perkataan HANG

1/05/2014 12:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kaji la pengajaran dr cerita hang tuah ni...

1/14/2014 9:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Tak akan melayu hilang di dunia, kata keramat hang tuah, tapi apa pon semangat jebat itu ada.

1/24/2014 10:34 PM  
Blogger Unknown said...

Setuju..

2/02/2014 1:09 AM  
Anonymous Anonymous said...

hahaha.. awat hang xcakap hang nadim tu pun org cina jugak?? hihi

6/07/2014 7:33 PM  
Blogger sarah yooi said...

Setuju.. dan benar... hang tuah berasal dari kedah.. yg bijak pandai tolong kaji... jangan memungkinkan atau menggunakan pendapat org lain tanpa selidik...

6/24/2014 1:12 PM  
Blogger sarah yooi said...

Setuju.. dan benar... hang tuah berasal dari kedah.. yg bijak pandai tolong kaji... jangan memungkinkan atau menggunakan pendapat org lain tanpa selidik...

6/24/2014 1:20 PM  
Anonymous Anonymous said...

Setuju.. Hang Tuah berbangsa cina.. Hang Tu Ah.. Sejarah yg DITULIS orang memang mengatakan Hang Tuah berbangsa melayu..nak tau sejarah sebenar tak perlu membaca sejarah yg ditulis..sebaliknya perlu alami dan lalui dengan Diri sendiri..sedangkan sejarah Malaysia sendiri diubah dlm bentuk penulisan hingga rakyat malaydia percaya 100% pada cerita dalam buku sejarah..belakang istana kuala kangsar ada seorang perempuan tua..nak tau sedikit sebanyak pasal sejarah boleh berjumpa dengan dia..sesetengah penduduk disitu memanggilnya dengan gelaran Mak Jah..

6/26/2014 4:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

Dalam Quran dan Hadis Rasulullah cuma ada kebangkitan Islam je. Tak de pun kebangkitan Melayu.

7/17/2014 12:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ming Dynasty
The Salars voluntarily joined the Ming Dynasty. The Salar clan leaders each capitulated to the Ming Dynasty around 1370. The chief of the four upper clans around this time was Han Pao-yuan (Han Baoyuan) and Ming granted him office of centurion, it was at this time the people of his four clans took Han as their surname.[6] The other chief Han Shan-pa (Han Shanba) of the four lower Salar clans got the same office from Ming, and his clans were the ones who took Ma as their surname.[7] The ethnogenesis of the Salar started from when they pledged alleigance to the Ming dynasty under their leader Han Bao.[8]

7/17/2014 12:07 AM  

Post a Comment

<< Home